Monday, November 19, 2012


hai hello semua. i'm back! with new story of my new sugar glider. eh? new sugar glider? apa jd dengan payper? haaaaa. kalau korg perasan, dekat previous post aku ada ckap nama sugar glider aku payper, and dia jantan. but lately, aku dpat yg baru. Paige namanya. dia betina. so what happen to payper? semua org tnya aku payper mana payper mana. actually, payper dijaga oleh daddy dia, a.k.a Mr. Izzat saya. sbb dia gaduh teruk dgan Paige bila satukan. Paige ni 4 months, payper pulak baru 2 months ++ so size payper mmg ternyata la lg kecik. Paige ni pulak, gebu, besar and bulu banyak. so bila satukan, payper keep on attacking Paige sbb dia takut. nak tak nak terpaksa la asingkan dorg. 

so Izzat is willing utk jaga Payper. cage, makanan, apa smua aku da sediakan. so since 3 mggu yg lepas, Payper selamat tggal dgan daddy dia. aku x risau sgat sbb izzat pandai jaga makan minum dia. walaupun kadang2 over terlebih. smpai durian pun dia sumbat kat anak jantan aku sekor tu. ish3. insya-Allah lg 3 bulan aku akan amik balik Payper untuk satukan dgan Paige lg skali. kalau dorg x gaduh, maybe ada possibility dorg boleh mating. dpat cucu le nnti. ngehehe. so, korg nak tgok Paige x? kalau korg tgok dia msti korg geram. sbb dia tersangat lah manja and gebu!



oh ini cage baru Paige. hehe. besar kaaann.




alololo. manjanya anak mummy yg ni. tdo pun peluk mummy. hehe.
dia sgat suka jilat2 jari n tapak tangan aku. da puas jilat, dia tdo atas tangan. manja kan?!

ini gmbar aku dengan Paige :)


masa Paige main kejar2 dekat padang Setia City Mall.

satu kelebihan bela sugar glider ni compared to hamster, guinea pig n lain2 is that, u can carry them any time, any where. dia ada bag khas, bonding pouch namanya. n boleh sumbat letak dalam handbag. hehe so masa cuti seminggu hari tu, aku bawak Paige main kejar2 dekat padang Setia City Mall. actually x penah pun try main kejar2 dgan dia. takut jgak mula2 tu. ye la, dbuatnya dia lari ke mana hala aku x dpat tgkap. hilang kang naya je. but alhamdulillah. letak je dia atas padang terus dia lari kejar cari aku. time ni la aku main kejar2. dia kejar lompat2 nak naik atas badan aku. aku plak mengelak. penat dia lari kejar aku. hahahaha. smpai lepas main, masuk dalam pouch dia terus tdo. penat sgat agaknya. Paige ni kenal bau aku. sbb tu dia takan panjat badan org lain. unless aku duduk jauh2 n dia x boleh bau. Dini dgan Izzat ikut skali masa ni. so dorg pun main kejar2 dgan Paige. heeee. ada video nya. tp kalau upload lembab nak mampus. lain kali je la eh? yg pasti, dia sangat comel and seronok sgat3 main dgan dia.


tgok la kuku Paige ni. panjang n tajam kan? smpai kan bila dia marayap kat badan, jd gatal2 n merah kulit aku. nak tak nak kena ptong jgak. sbnarnya ada je kedai yg boleh ptong kan. tp aku takde masa nak cari. kalau ptong sndr takut terkerat urat yg ada kat kuku dia skali. tu yg bahaya. dah la aku ni newbie. tp dsbbkan da terlalu pnjang, aku gagah kan jgak utk ptong. jenuh bersilat jgak la dgan budak kecik ni. mula2 dia pndang je aku ketip siap bau2 lg ketip kuku tu. hahaha. bila nak ptong tgan dia yg lg sblah, dia dah start tarik2 tgan. aippp! aku gosok2 bg dia lena dulu. da lena aku try capai tgan dia, dia bukak mata lah pulaaakkk. sensitip betul. lepas 20 min mnunggu, akhirnya berjaya jgak! hehe. dah tumpul ni baru syok main. jalan atas badan pun da x sakit. hihi.

kita mulakan proses mengetip kuku! raaawwrr.

okay dah. lain kali aku cerita lg eh. Paige lapar ni, nak suap dia makan apple. bye2 ^^

2 comments:

krunch2sa said...

SWEEEEEETNYE!!!! best btol kalo dpt pet yg dgr ckp ^^

Ajeerah Fareha said...

hehe. best2. try la bela. jinak sgat tau. ni bela x smpai 3 mggu da manja ^^